Parentes.



Mycket har hänt sedan sist jag skrev och bilder och andra updates kommer . Håll ut!
nu kommer det bara en mycket rolig parentes...
Jag kommer ihåg en mycket rolig sak som  vår musiklärare berättade på gymnasiet. Historien om Florence Foster Jenkins. En rik överklasskvinna som absolut inte kunde sjunga. Men eftersom hon var ganska kapitalstark lyckades hon i alla fall genomdriva både föreställningar och skivinspelningar.
Hon var fullkomligt övertygad om sin storhet.
"...Hennes spontana intonationsteknik, oväntade tonartsbyten och pulsbefriad rytm i kombination med ekvilibristisk uppvisning av höga toner, som enbart i undantagsfall sammanföll med originalnotbilden, kom inte att överträffas av senare sångargenerationer, inklusive de som har skolats av karaokekulturen.



Jag har alltid varit sjukt fascinerad av hennes tondövhet och har sedan jag hörde hennes namn haft en lapp i plånboken så jag absolut inte ska glömma bort henne:) 
Det sjukaste är att jag och Sofia pratade om henne igår och nu när jag satte på TV satt Loa Falkman och pratade om en föreställning (obesvarad kärlek) som har gör tillsammans med Babben och som handlar om Florence. 
Kanske är det något för mig?

Lyssna och njut(???)...


Kommentarer
Postat av: Cathrine

Klockrent ju! Härligt med folk som icke förnekar sig :)

2009-10-08 @ 15:32:08
URL: http://catenett.blogg.se/
Postat av: anna

jadu den lektionen har jag minsann missat. för vi snackar väl kempe? på tal om svunna tider så har jag återupptagit kontakten med sanna, känns kul! hon har kille nu och grejer.

du är så gullig och omtänksam du. brottas med problemet att skilja på vad som är frivilligt arbete och vad som är min schemalagda praktiktid när alltihop är samma sak och det är kul och spännande. har ju bara den här terminen på mig att samla in allt viktigt inför arbetslivet, och det ser lite mulet ut på marknaden inför examen... det är mest det. håll utkik på min sida, för snart avslöjar jag något. puss på dig min finaste! vi måste snacka nån dag om hur vi ska göra med janne!

2009-10-08 @ 23:03:47
URL: http://fioritur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test